My posts are my personal views. They do not represent the views of my company / Příspěvky na tomto webu jsou pouze mé osobní názory.

www.yirina.net

Air Astana se mi jako společnost vždycky moc líbila. Už jsme s nimi letěli v roce 2013 z Almaty přes Astanu do Kyzyl Ordy, nyní jsme absolvovali let Kyzyl Orda - Almaty. Air Astana byla založena v roce 2001, nyní létá do 64 destinací a má flotilu 31 letadel. Největší letadlo je Boeing 767, kterých mají tři kusy. Objednané mají i Dreamlinery, ty by měly do flotily přibýt v roce 2019. Společnost pravidelně vyhrává v anketě Skytrax v kategorii Nejlepší letecká společnost v Centrální Asii a Indii. Vede ji od roku 2005 Brit Peter Foster a dá se říci, že ji dostal na západní úroveň.

Mapa destinací Air Astany

Peter Foster si ceny Skytrax létá přebírat osobně. I letos vyhráli.

Koupě letenky

To bylo docela zajímavé. Sledovala jsem vývoj cen přes ruský vyhledávač Aviasales.ru a kazašský Tickets.kz. Nejprve stály letenky cca 1600 Kč, pak se na Aviasales.ru zdražily na 3900 Kč, na Tickets.kz byly pořád za 1600 Kč. Tak jsme je radši koupili (cca dva a půl měsíce před odletem). Asi druhý den se zdražily i tam. Zkusila jsem naklikat letenky i přímo na webu Air Astany, ale tam jsem se na tuto cenu dostala jen v případě, že jsem před výběrem letů zvolila možnost, že jsem "resident of Kazakhstan". Na zmíněných letenkových vyhledávačích tato možnost nebyla a kdybych byla nehledala na webu aerolinky, ani bych nevěděla, že něco takového je. Známe tyto případy z Jižní Ameriky, kde mají speciální tarify jen pro místní, které si nemohou koupit cizinci, byť to zkouší obcházet všelijak, že platí přes někoho místního jeho platební kartou a podobně.
Abych tedy byla z obliga, že jsem si vědomě koupila tarif pro rezidenty Kazachstánu, provedla jsem booking přes server Tickets.kz, kde žádná volba rezident nerezident nebyla. Vyplnila jsem tam naše české pasy a u jednoho jsem se uklikla v roku narození. Po vystavení letenek jsem jim tedy ještě napsala mail se žádostí o opravu pasu v rezervaci, kam jsem přiložila scan českého pasu, kdy už by mě na to museli upozornit, že mám tarif pro místní a to se nestalo. Jen mi odpověděli, že datum narození opravili a šmytec. Kompletní podmínky tarifu jsem si zobrazila přes náš rezervační systém v práci a o tom, že by byl jen pro místní, tam není nikde ani slovo. Jediná podobná restrikce byla, že to musí být ticketováno na stocku Air Astany, což bylo. Nicméně, jsem si to radši vytiskla sebou, abych se když tak mohla na letišti dohadovat.
Šlo totiž o to, že v daný den letí z Kyzyl Ordy do Astany jen dva přímé lety, z toho jeden už v poledne, což se nám nehodilo a byl předpoklad, že se ze startu rakety budou tímto spojením vracet do Almaty všichni. Pokud by nás odmítli na "rezidentní" tarif přepravit, dost těžko by jsme večer sháněli náhradní spojení a hlavně jsme měli další program v Almatě.

Letiště Kyzyl Orda

Má zkratku KZO a kromě pár charterů do Batumi funguje víceméně jen jako vnitrostátní, nicméně od roku 2014 má status mezinárodní. Letiště začali stavět v roce 1986, do provozu bylo uvedeno v roce 1988 a od roku 2001 se jmenuje Korkyt Ata. Předtím bylo v Kyzylordě jiné letiště, to bylo ve městě a bylo postaveno ve 20. tých letech.

Místo v Kyzyl Ordě, kde kdysi bývalo letiště

Historicky první let, který se na nové letiště v roce 1988 uskutečnil, byl z Almaty a vykonalo ho Túčínko 154. V devadesátých letech tu bylo bázováno sedm Jaků 40 a létaly odsud do ruských měst Orenburg, Jekatěrinburg, Novosibirsk, Rostov na Donu. Později byly čtyři z nich přeloženy na jiná letiště v Kazachstánu. Zbývající tři přestaly létat a zůstaly na letišti, ponechané svému osudu.
Od května do října 2015 sem létalo na pravidelné lince Transaero z Moskvy Vnukova, ale s krachem společnosti skončily logicky i tyto lety. Od dubna 2015 do února 2016 probíhala rekonstrukce bajkonurského letiště Krajnyj a tak sem létala společnost Alrosa z Moskvy Domodědova, která zajišťovala dopravu lidí a nákladu pro Bajkonur. Aktuálně sem vnitrostátně létají společnosti Air Astana, Qazaq Air, SCAT a Bek Air z Almaty, Astany, Karagandy, Oskemenu, Atyrau a Aktau.
V roce 2001 postavili nový terminál, ale ten už jim nestačí a tak aktuálně plánují další rekonstrukci. Ta by měla přinést letišti i nástupní mosty. Proběhnout má v letech 2017-2019. Tak uvidíme. Bázováno tu je v současné době asi 10 Antonovů 2, které se využívají různé chemické práškování a sanitární lety.

Plány na nový terminál v Kyzyl Ordě

Odbavení

Původně jsme měli letět Embraerem 190. Air Astana je má v konfiguraci 9J a 88Y sedaček. Ve flotile jich mají celkem devět. Webové odbavení má fungovat 24 hodin před odletem a tak se odbavíme online. Místa předem vybrat nešla. Když jsme si otevřeli web checkin ještě v hotelu na Baikonuru, zjistili jsme, že došlo ke změně typu a poletí Airbus A319. Air Astana zřejmě operativně změnila typ letadla, vzhledem k vysoké poptávce na let z Kyzyl Ordy den po startu z Baikonuru, kterým se vracely desítky lidí.

Odbavujeme se.

Letíme

Přijeli jsme na letiště Kyzyl Orda.

Parkoviště je prázdné.

Když jsme přijížděli, odlétal Antonov 24. Nyní už zbývají pouze dva odlety, jeden do Astany, druhý do Almaty.

Většina spolucestujících co letěla, byli také na Baikonuru.

Letištní hala je malá a není tam místo k sezení pro všechny.

Toalety.

Tak počkáme na schodech.

Odbavení. Váha je tu asi hodně dlouho.

Máme Gopro kameru připnutou na rameni, ale pán nás odhalil a nakonec nám do ní ještě zamával.

Klasika ve Střední Asii. Po odbavení se jde k někomu, kdo má mapku seatingu letadla a na ní propiskou odškrtává cestující podle míst, kteří už prošli.

Růžové trenýrky.

Gate.

Z okna vidíme místní exponáty.

Nahoře je prostornější hala. Je tu wifi.

Restaurace je obsazena cizinci, vracejícími se z Baikonuru.

Výhled z okna.

Tentokrát už máme místa u okénka.

Nakládka a vykládka zavazadel.

Boarding začíná.

Jedeme autobusy.

Naše letadlo v západu slunce.

Vždycky pustili pár lidí a pak to stopli, aby se nastupovalo postupně.

Letiště je vymetené.

Spolucestující.

Vítejte na palubě!

Business class.

Jedeme na start.

Zpět v čase.

Dostali jsme bonbony.

Letušky byly milé a příjemné.

Bezpečnostní intrukce.

Natáčíme.

Kyzyl Orda shora.

Let trvá něco málo přes hodinu, ale i tak vyjely letušky se servisem.

Na to, jak je to krátký let, je ta nabídka naprosto luxusní.

Dostali jsme papírovou krabičku.

V krabičce byl sendvič, džus a crackry.

A ještě teplý a studený nápoj.

Na krabičkách reklama na sociální sítě Air Astany, které sleduji a jsou pravidelně aktualizovány.

Interiér sendviče.

Let byl plný do posledního místa.

Letušky nás požádali o vyplnění dotazníku spokojenosti se službami.

Byli jsme maximálně spokojeni, poměr cena/služba je naprosto vynikající a tak jsme jim to tam napsali.

A jsme skoro v Almaty.

Almaty.

Dasvidánija!

A jsme v Almaty.

Let s Air Astanou byl příjemný zážitek. Za ty peníze, co jsme zaplatili za letenku, jsme dostali na hodinu a půl dlouhém letu servis, jaký nedávají aerolinky v USA ani na šestihodinovém letu. Letadlo bylo moderní, svačina dobrá, posádka příjemná, letělo se na čas. Co víc si za nějakých 1600 Kč přát?